ARGUMENT
Avînd în vedere nevoia copiilor de a cunoaşte cât mai multe detalii despre bani şi despre bănci precum şi faptul că acest subiect este nou nefiind tratat în literatura pentru copii am considerat că este bine să participăm prin acest program optional la schimbarea mentalității noii generații, respectiv punerea bazelor unui stil de viață nou, chibzuit, care nu încurajează consumul, nici creditarea, ci economisirea, îmbogăţirea culturii generale, dar mai ales a celei financiare, să creem premisele pentru a avea consumatori de produse și de servicii bancare informați şi să îmbunătățim transparența serviciilor bancare (încheierea contractelor cu banca, afișarea cursului de schimb, dobânzi etc.).
Încă de la început trebuie să punem accentul pe ceea ce este mai important pentru copii şi anume să-i învăţăm cum să economisească de mici banii, deoarece bunul obicei al economisirii începe de la cea mai fragedă vârstă, vârsta preşcolară fiind propice.
Obiceiurile comportamentale se formează încă din prima copilărie. Copiii vor face în viața de adult ceea ce au văzut sau au învățat încă de mici, începând de acasă, continuând cu sistemul de educație preșcolar și școlar și completând cu exemplul comportamental al persoanelor adulte din preajma lor.
Încurajând copiii să experimenteze economisirea, la început cu ajutorul unei pușculițe, le oferim șansa unei vieți organizate și cumpătate. Învățându-i să renunțe la unele plăceri imediate pentru a-și redirecționa resursele, astfel disponibilizate către o satisfacție viitoare (materializată prin jucăria sau cărticica dorită), le oferim însuși instrumental de bază al economisirii: capacitatea de a amâna consumul.
Copiii trebuie să ştie de mici că este necesar să folosească responsabil bunurile, deoarece pentru a achizitiona altele este nevoie de bani şi implicit muncă
COMPETENTE GENERALE
- Cunoasterea si utilizarea unor elemente de limbaj specific domeniului financiar-bancar;
- Recunoasterea unor elemente specifice fenomenului bancar in contexte practice diferite;
- Utilizarea nor mijloace si tehnici bancare;
- Manifestarea interesului pentru economisirea si gestionarea banilor.
COMPETENTE SPECIFICE:
- Recunoasterea unor instrumente de plata si servicii bancare;
- Identificarea situatiilor in care se realizeaza un schimb in natura(troc) sau o operatiune bancara;
- Utilizarea operatiilor aritmetice simple pentru intelegerea unor tranzactii financiare simple;
- Identificarea circuitului banilor in economie;
- Analizarea situatiilor in care se pot economisi bani;
- Identificarea modalitatilor gestionare a banilor;
CONTINUTURI
- Banii si viata oamenilor( Povestea banilor, Moneda nationala a Romaniei, Institutiile de credit, Moneda nationala a altor tari, Monede etalon)
- Valoarea banilor( Banii se castiga, Banii se economisesc, Banii se investesc)
- Folosirea banilor( Banii circula, Imprumutul)
Metodologie: conversatie, joc de rol, dramatizare, povestirea educatoarei, activitati practice, activitati artistico-plastice, activitati de informare si documentare
ACTIVITATI DE INVATARE
- Convorbiri
- Lecturi dupa imagini
- Jocuri didactice
- Picturi,desene,colaje
- Lucrari colective
- Memorizari
- Prezentare Power Point.
- Expozitii,mini-expozitii
- Povestiri
- Jocuri de rol
- Voluntariat
CONTINUTURI
CONVORBIRI :
- „ Cum apar banii?”
- „ Ce este un cont, cum putem plati cu cardul?
- „ Ce este munca ?”
- „De ce unii oameni nu au bani ?”
- „De unde vin banii?”
- „De ce fură oamenii bani?”
POEZII :
- „Izbânda bănuțului”
- „Trocul”
- „Bănuțul”
- „Banii munciți”
- „Rățușca risipitoare”
CÂNTECE :
- „De unde vin banii ?”
LECTURI ALE EDUCATOAREI :
- „Povestea monedei.”
- „Punguța cu doi bani.”
- „Pinocchio și copacul cu monede”
- „Pușculița”
- „Povestea celor cinci bănuți”
- „Banul muncit”
JOCURI DE ROL :
- „La magazin”
- „La librărie”
- „La bancă”
- „Trocul”
ARTĂ,COLAJ,LUCRĂRI COLECTIVE :
- „ Pușculita mea”
- „Amprentare monede”
- „Colorare monede și bacnote”
- „ Carduri personalizate”
- „Banii nu cresc în copaci”
- „Bancomatul”
- „Obiectul dorit”
- „Meseriile”
- „Banca”
- „Magazinul”
EXPOZIȚII:
- „Târgul de mărțișoare”
- „Bucuriile iepurașului”
VOLUNTARIAT:
- „ Dăruim din pușculița noastră”
- „Facem daruri cu banii economisiți”
VIZITE :
- „La bancă”
- „La piață”
Rezultate măsurabile:
- expoziţii, fotografii, un poster al proiectului, mesaje,portofoliul proiectului.
Resurse umane
- Educatoare
- Copii
- Părinţi
- Parteneri
Evaluare proiect
- Expoziţii cu lucrările copiilor și postarea lor pe grupul de facebook al grupei sau whatsup,poster proiect, lucrări colective, album foto
Valorificarea proiectului
Pe parcursul derularii proiectului vor fi popularizate activităţile pe site-ul grădiniței și site-ul grupei.
Bugetul proiectului
- Surse proprii, sponsorizări
BIBLIOGRAFIE
• Programa activităţilor instructiv -educative în grădiniţa de copii, Editura V& I Integral, Bucureşti, 2005
• - Educaţie financiară – Banii pe înţelesul copiilor, Manual publicat la Editura Explorator, 2013, Ploieşti,autor Ligia Georgescu – Goloşoiu;
• - Educaţie financiară – Banii pe înţelesul copiilor, Caietul elevului publicat în Editura Explorator, 2013,Ploieşti, autor Ligia Georgescu -Goloşoiu;
• - Educaţie financiară – Ghidul învăţătorului + CD (programă, planificare, sugestii de activități), apărute în Editura Explorator,2013, Ploieşti, autori: Ligia Georgescu – Goloşoiu – coordonator, împreună cu prof. Corina Mohorea şi prof. Stela Olteanu;