Consideratii teoretice
- Este important ca educatorii sa recunoasca rolul primordial al familiei ca prim educator;
- Programul ,, Step by Step” pentru invatamantul prescolar este fundamentat pe convingerea ca implicarea membrilor familiei in cadrul programului este esentiala pentru fixarea si largirea cunostintelor asimilate in sala de grupa;
- Aceasta reciprocitate dintre mediile ambiante de invatare casa si gradinita reflecta respectul si cooperarea promovate de sistem.
Pentru o buna comunicare cu familia:
- Alocati timp suficient, creati ocazii si incurajati familia sa discute cu d-voastra despre ideile, bucuriile, scopurile si grijile lor legate de copil;
- Stabiliti locuri special amenajate pentru a purta discutii intre 4 ochi si tratati intodeauna informatia primita cu confidentialitate
- Este important sa se discute baza teoretica a ,,Programului cu Familia” in perioada imediat premergatoare inscrierii copilului la gradinita
Strategiile de comunicare cu familia
STRATEGII DE COMUNICARE INFORMALA
- Ora venirii si cea a plecarii de la gradinita;
- Mesaje scrise si carnete de dialog;
- Scrisori de instiintare;
- Aviziere pentru anunturi;
Sfaturi utile pentru o optima utilizare a avizierelor:
- Plasati inscriptiile la nivelul ochilor unui adult de inaltime medie pentru a usura citirea textului;
- Reactualizati cel putin partial informatia de pe avizier
- Nu uitati ca fiecarui om ii place sa-si vada scris numele, sa vada afisate fotografii ale lui sau copilului lui’
- Afisati lucrarile copiilor;
- Afisati mesaje adresate direct, personal cum ar fi note de multumire la adresa unui anume perinte care s-a implicat in activitatea grupei
- Rugati familiile sa se ocupe de intocmirea avizierului
STRATEGII DE COMUNICARE FORMALA;
- Vizitele la domiciliu
- Familiile in sala de grupa ( chestionar interese si aptitudini)
Munca in echipa:
Care ar fi avantajele participarii parintilor la activiti pentru echipa de educatori / membri familiei
- Camera rezervata familiei;
- Biblioteci cu sectie de imprumut;
- Primirea familiilor in sala de grupa!
- Portofoliul copiilor
- Rapoarte privind progresul copiilor
Parintii s-ar putea simti frustrati din anumite motive:
-nesiguranta- educatoarea are intradevar nevoie de noi?
-teama de a gresi
-parintii pot sa nu stie ce sa faca si deci nu vor sa creeze confuzie
- parintii pot crede ca nu au nimic de oferit
-regulile de ordine interioara ale salii pot sa nu fie clar exprimate
Echipei de educatoare ii revine sarcina de a incuraja familiile sa vina in sala de grupa. Orice grad de implicare e binevenit. La prima intalnire cu parintii este necesara prezentarea salii, a centrelor de activitate cu o scurta descriere a ceea ce invata copiii in fiecare. Multumiti intodeauna pentru ajutorul acordat, provocati-i sa va puna intrebari, sa va ceara lamuriri despre activitatile la care au participat.
Informatii de ordin general destinate familiilor prezente in sala de grupa
- Incercati sa participati la activitatile de grup, luati loc alaturi de copii.
- Incurajati copiii sa se imbrace si sa se dezbrace singuri, ajutati-i doar daca este nevoie.
- Nu interpretati lucrarile copiilor, constructiile, colajele facute de copii dandu-le titlu.
- Intrebati copiii cum vor sa-si numeasca lucrarile, apoi rugati-i sa va explice ce reprezinta fiecare lucrare.
- Puneti intrebari echipei de educatori la momentul oportun .
- Purtati haine confortabile, lejere ca sa puteti sa va asezati pe podea alaturi de copii sau sa va jucati cu ei in curte.
- Nu discutati comportamentul copilului cu alti adulti, cu parintii lui sau cu alti membrii ai familiei acestuia. Daca aveti nelamuriri, comentarii de facut sau intrebari de pus, adresati-va echipei de educatori sau directorului.
- Impartasiti ideile si sugestiile dv. echipei pentru ca aceasta sa le poata aplica in sala.
- Daca aveti vreo indemanare sau talent deosebit, comunicati acest lucru echipei.
- Inainte sa incepeti sa lucrati in sala, invatati regulile de disciplina interimara. Rugati echipa sa va spuna ce e de facut in cazul cand copiii incep sa se bata.
- Nu comentati comportamentul copilului de fata cu acesta.
- Lasati copilul sa incerce sa faca totul singur inainte sa va oferiti ajutorul.
Implicarea taticilor in activitatea din gradinita:
- Incercati sa programati:
- Vizite la domiciliu, intruniri cu parintii si diverse alte activitati la care sa poata participa si taticii;
- Puneti-le intrebari despre copil;
- Adresati-va notele de informare si invitatiile in egala masura mamelor si tatilor
- Organizati activitati si evenimente speciale pentru implicarea taticilor ( ex. ziua taticilor, cu tata la gradinita…)
Intrunirile familiale pot fi:
- Instructive
- De consultanta
- De sustinere materiala
La intrunirile instructive se invita un vorbitor ( psiholog, medic, etc), care va discuta un anume subiect cu familiile, de ex: alimentatia sanatoasa, comportamentul pozitiv al copiilor…
Intrunirile de consultanta si de sustinere materiala se organizeaza de 3-4 ori pe an, aici familiile vor fi incurajate sa-si exprime pererile, sugestiile in ceea ce priveste imbunatatirea activitatilor din sala de grupa si strangerea de fonduri.
Grupurile de opinie si dialog:
- Se formeaza de obicei din dorinta comuna a catorva familii care vor sa dezbata impreuna un subiect;
Descoperirea intereselor familiei;
- Pentru a afla cum doreste familia sa ofere ajutor puteti elabora o lista de verificare a modului de implicare.
Alte activitati care pot promova perticiparea familiei:
- Picnicuri, pescuit, urcus pe munte, patinaj pe ghiata sau cu role, construirea sau imbunatatirea locului de joaca din curte, gradinarit, sarbatoarea zmeului, sarbatoarea dovleacului, marcarea zilelor de nastere a copiilor.
Cluburi sau cursuri :
- Cursuri de cusut, arte frumoase, ex. fizice – rugati un expert sa predea aceste cursuri pentru parinti
- Club de reparatii – familiile se reunesc pentru a repara masini, papusi, carti, etc.
- Fratele/sora mai mare – rugati membri unei familii care au fost inscrise in program in anul precedent daca doresc sa fie ,, fratele/sora mai mare” a parintilor proaspat inscrisi. Parintii cu mai multa experienta sunt cei mai buni promotori ai programului.
Confidentialitatea:
- Pastrarea informatiei primita ca si confidenta de la un membru al familiei si divulgarea ei numai fata de oamenii implicati profesional, in beneficiul familiei.
- Toti cei care lucreaza in Program, fie educatori sau parinti vor trebui sa retina ca toate informatiile si situatiile intalnite trebuie tratete de o maniera confidentiala
- Informatiile confidentiale aflate prin dialoguri, conversatii nu trebuie divulgate celorlalti parinti, cunostinte sau colege.